Regio Fryslân biedt verschillende modules aan. Dit doen we in een weekend, genaamd de SAM (Scouting Academy Modules). In een module worden meerdere competenties behandelt. Scouting Nederland heeft 12 modules ontwikkeld. Team Trainingen van Regio Fryslân heeft sterk met elkaar samenhangende modules gebundeld: wij hebben 7 modules.
Beschrijving van de modules
De verschillende modules worden hieronder beschreven (de tekst is overgenomen van www.scouting.nl). De vermelde tijd is een indicatie.
Inschrijven kan voor het hele weekend en dus alle 7 modules, of per module. Inschrijven moet via Scouts Online.
Module 1
Scouting Academy - 60 min
Na het doorlopen van deze module:
- heb je kennis van de competentieontwikkelingsbenadering binnen Scouting Nederland;
- ken je de ontwikkelmogelijkheden binnen Scouting Academy;
- ken je de mogelijkheden op het gebied van vrijwilliger zijn bij Scouting (je loopbaan binnen Scouting);
- ken je de talentmanagement- en competentiesystematiek in Scouts Online;
- Weet je hoe de competenties die je binnen Scouting hebt ontwikkeld buiten Scouting inzichtelijk gemaakt en benut kunnen worden.
Module 2
Leeftijdseigen kenmerken - 120 min
Na het doorlopen van deze module:
- weet je wat de kenmerken zijn van de ontwikkelingsfasen;
- weet je wat het verband is tussen het spel en de ontwikkeling passend bij de leeftijd;
- kun je inschatten wat voor jouw speltak en de speltakken onder en boven je, relevante leeftijdsontwikkelingen zijn.
Module 3
Spelvisie/spelaanbod - 150 min.
Na het doorlopen van deze module:
- heb je kennis van de spelvisie binnen Scouting Nederland;
- kun je een vertaling maken van spelvisie naar activiteiten binnen activiteitengebieden;
- weet je hoe Scouting Nederland wil werken met een doorlopende ontwikkeling en ken je de progressiematrix;
- heb je een beeld van het nieuwe spelaanbod voor de verschillende speltakken inclusief de bijbehorende ceremoniën.
Programmeren
Na het doorlopen van deze module kun je voor jouw leeftijdsgroep:
- een draaiboek hanteren;
- een programma maken rond een thema of activiteitengebied;
- beschrijven hoe een programma tot stand komt en waarom dit zo gebeurt;
- de stappen van de programmeercyclus benoemen;
- de voor- en nadelen aangeven van korte en lange termijnplanning;
- een lange termijnplanning maken waarin de veelzijdigheid van het Scoutingprogramma tot uiting komt;
- in een lange termijnplanning een thema of project uitwerken;
- in een lange termijnplanning progressie aanbrengen.
Module 4
Activiteitenwensen/spelideeën - 135 min
Na het doorlopen van deze module kun je:
- verschillende manieren noemen om spelideeën op te doen;
- bij het verzinnen en uitwerken van een spel het gebruik van werkboek, spelmappen en algemene spelboeken demonstreren;
- van ten minste twee spelen naar keuze, één nieuw spelidee uitwerken;
- benoemen met welke factoren bij de keuze van een spel rekening moet worden gehouden;
- concreet aangeven hoe de inbreng van de jeugdleden gestalte kan krijgen bij het programma, en wat de rol van de (bege)leider is;
- verschillende methodes hanteren om het jeugdlid te stimuleren nieuwe programma-ideeën te geven;
- twee manieren aangeven hoe de inbreng van jeugdleden bij het programmeren kan worden verbeterd.
Presenteren en uitleggen van activiteiten
Na het doorlopen van deze module kun je:
- de verschillen tussen vrij spelen en geleid spelen aangeven;
- de voorbereiding van een spel of activiteit verzorgen;
- een spel uitleggen;
- de spelleiding op je nemen;
- een spel afronden;
- vrij spelen begeleiden;
- beschrijven hoe de begeleider ondersteuning geeft bij spelleiding;
- een gesprek leiden;
- verklaren welke veiligheidseisen aan de spelsituatie moeten worden gesteld.
Module 5
Veiligheid - 60 min
Na het doorlopen van deze module:
- weet je in grote lijnen welke veiligheidsaspecten er kunnen spelen bij de verschillende spelvormen. Je weet waar je meer informatie kunt vinden voor verdere verdieping;
- kun je inschatten in welke situaties er veiligheidsrisico’s kunnen ontstaan en heb je een beeld hoe je deze risico’s kunt vermijden of kunt verkleinen;
- kun je met collega leiding overleggen over mogelijke veiligheidssituaties binnen jullie groep of speltak en ben je bereid je pro-actief op te stellen om veiligheid te bevorderen.
Module 6
Scouting in de samenleving - 90 min
Na het volgen van deze module weet je:
- Hoe Scouting in Engeland en Nederland is ontstaan.
- Wat de bijdrage en achterliggende ideeën zijn van Lord Baden-Powell.
- Welk gedachtegoed de kern van Scouting vormt.
- Dat er twee wereldbonden zijn en je weet wat hun bijdrage is.
- Waarom er een uniforme Scoutfit is.
- Welke onderdelen bij die Scoutfit horen.
- Welke kwalificatietekens er zijn.
Motivatietechnieken/groepsproces
Na het doorlopen van deze module:
- ken je de motivatiefactoren;
- ken je het progressiesysteem van je eigen leeftijdsgroep;
- kun je deze in relatie brengen met competentieontwikkeling;
- ondersteunend beoordelen van insignes en relatie tot motivatiefactoren.
Gespreks- en overlegvaardigheden
Na het doorlopen van deze module:
- beheers je diverse gesprekstechnieken: het instructie-, motivatie-, correctie-, (ouder)informatie-, feedback- en slechtnieuwsgesprek;
- ken je de spelregels van een overleg (stemrecht, stemrechtprocedure);
- ben je in staat een vergadering of overleg te leiden.
Evalueren
Na het doorlopen van deze module:
- weet je wat evalueren is;
- weet je waarom je moet evalueren;
- weet je een aanpak om een evaluatie op te zetten;
- ken je een aantal feedbackregels die je kunt gebruiken bij een evaluatie;
- kun je een aantal methoden gebruiken waarmee je kunt evalueren.
Module 7
Gewenst gedrag - 60 min
Na het doorlopen van deze module kun je:
- de gedragscode bespreken binnen je leidingteam;
- de gedragscode toepassen op verschillende situaties in je groep;
- de gedragscode bespreken met jouw jeugdleden;
- regels opstellen en verklaren binnen jouw speltak.